Ladok ‑ ett av Mittuniversitetets viktigaste system
Här finns information om vad Ladok är, samt uppgifter om systemets användargrupp.
Mittuniversitetet använder i likhet med de flesta andra lärosäten det nationella systemet Ladok. Systemet ägs av högskolorna tillsammans genom ett konsortium. Utvecklingen, den verksamhetsnära förvaltningen och driften av systemet hanteras av Ladokkonsortiet och är gemensam men varje högskola äger och ansvarar för innehållet i sitt eget register.
I registret ska för varje student dokumenteras uppgifter om behörighet, urvalsgrund, skyldighet att betala anmälningsavgift och studieavgift, antagning, deltagande i utbildning och prov, studieresultat, betyg, tillgodoräknad utbildning eller annan tillgodoräknad verksamhet, samt examen. (Förordning 1993:1153).
Ladok stödjer de studieadministrativa processerna och underlättar för högskolorna att uppfylla regelverk och uppföljningskrav från regering och myndigheter. Uppgifterna i registret styr även medelstilldelningen till universitetet.
I Ladok hanteras även kursplaner, utbildningsplaner och planering av utbildningsutbud för grund- och avancerad nivå. Systemet stödjer publicering av fastställt utbildningsutbud till utbildningswebben.
Dessutom spelar Ladok en central roll i hanteringen av individuella studieplaner för doktorander och forskarstuderande enligt högskoleförordningen.
Användare av Ladok finns på många nivåer inom universitetet: ledning och förvaltning, institutioner och studenter. Intressenter utanför universitetet är t ex Utbildningsdepartement, Universitets- och högskolerådet (UHR), Riksrevisionen, Statistiska centralbyrån (SCB) och Centrala studiestödsnämnden (CSN).
Ladoks användargrupp
Enligt förvaltningsplanen för Ladok kan en användargrupp finnas. Tidigare referensgrupp för Ladok är nedlagd och ersatt av en användargrupp. I o m projektet för att övergå till att använda Ladok för administration av utbildningsinformation så har användargrupperna för Ladok och Atlas slagits samman till en grupp.
Uppgift och ansvar
Gruppens uppgift är:
- att samla in användarnas synpunkter och behov
- att diskutera uppkomna frågor samt att bereda ärenden i de frågor som gäller övergripande och strategiska beslut för Ladoksystemet
- att inom Mittuniversitetet främja förståelsen för Ladoks betydelse på olika nivåer, allt från enskilda studenter till universitetets styrelse
- att vara remissinstans i viktiga frågor som behandlas i det nationella Ladokkonsortiet och i Ladokstyrelsen
- att verka för att förvaltningen av Mittuniversitetets ladoksystem följer Riksrevisionens rekommendationer samt uppfyller datamässiga säkerhetsrutiner
Sammansättning
Användargruppen består av företrädare för verksamheten och olika användargrupper. Övriga berörda verksamheter kallas vid behov, till exempel INFRA, Examensfunktionen, Antagningsfunktionen och International Relations Office.
Ordförande och sammankallande
Lokal kontaktperson för Ladok: Maud Albertsson
Representanter
- två utbildningshandläggare (1 st från respektive fakultet): Britt Edlund, Maria Sundberg
- två planeringshandläggare (1 st från respektive fakultet): Sam Lodin, Sara Lindahl
- två gru-handläggare fakultet (1 st från respektive fakultet): Malin Bydén Sjöbom, Sandra Wahlqvist
- två administratörer för forskarutbildning (1 st från respektive fakultet): Pontus Cavallie Wase, John Håkansson
- två från akademin (1 st från respektive fakultet, ex examinator eller resultatrapporterande lärare): Jimmy Åhlander, Carl-Johan Nyström
- studentrepresentant: Anders Lundgren
- en representant från INFRA - It: Ove Olander
- en representant från KOM: Anna Ossung
- en representant från Antagningen: Cathrin Björne
- handläggare vid Ladokfunktionen förutom föredragande (en för anteckningar): Jenny Lindgren, Kersti Holmin och Jessica Lif
Mötesfrekvens är 1-2 gånger/termin. Däremellan kan dialog via t ex mail förekomma i oförutsedda frågor.