Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass, 15 hp
Reading and Writing Training for Preschool Teachers who Teach Preschool Classes , 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod:SV028U
  • Ämne huvudområde:Svenska språket
  • Nivå:Grundnivå
  • Progression:(A)
  • Högskolepoäng:15
  • Fördjupning vs. Examen:GXX - Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
  • Utbildningsområde:Humanistiska området 100%
  • Ansvarig institution:Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd:2025-09-17
  • Giltig fr.o.m:2026-01-19

Syfte

Kursens syfte är att ge deltagarna både teoretiska och praktiska kunskaper om läs- och skrivinlärning. Deltagarna ska efter avslutad kurs kunna tillämpa olika metoder i klassrummet, men tonvikten ligger på fonologisk medvetenhet och ljudningsmetoden. Under kursens gång diskuteras också språkutvecklande arbetssätt och olika metoder för att främja tal-, läs- och skrivutveckling i tidiga åldrar. Ett annat syfte är att fokusera skönlitteraturens betydelse för alla elevers språkutveckling och metoder för att arbeta med skönlitteratur i det mångspråkiga klassrummet tillämpas.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa grundläggande kunskaper om olika läsinlärningsmetoder, såväl syntetiska som analytiska
  • ha fördjupade kunskaper om phonics/ljudningsmetod vid läsinlärning
  • visa grundläggande kunskaper om tillämpning av läsförståelsestrategier i förskoleklass
  • redogöra för läs-, skriv- och språkutveckling hos barn i ett flerspråkighetsperspektiv
  • beskriva metoder för talutveckling och muntlig förmåga
  • visa grundläggande kunskaper om skrivinlärning
  • redogöra för olika metoder för att arbeta med elever som har läs- och skrivsvårigheter
  • visa grundläggande kunskaper om analys av bilderböckers verkningsmedel

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga till ämnesdidaktisk reflektion om läs-, skriv- och språkutvecklande arbete
  • ha kunskaper om uppföljning och bedömning av barns språkliga produktion som grund för fortsatt lärande och undervisning utifrån alla elevers erfarenheter och behov
  • kunna undervisa med skönlitteratur och bilderböcker i språkutvecklande syfte
  • visa förmåga till ämnesdidaktisk reflektion om skönlitteraturverksamhet i förskoleklass

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att jämföra och värdera olika metoder för läs- och skrivinlärning
  • visa förmåga att i den pedagogiska planeringen göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga och etiska aspekter

Innehåll

Kursen består av tre moment:

Moment 1: Läs- och skrivinlärning, 7,5 hp

Moment 2: Språkutvecklande arbetssätt, 5 hp

Moment 3: Skönlitteratur och språkutveckling, 2,5 hp

Momenten kommer delvis att löpa parallellt.

I kursen studeras och diskuteras grundläggande ämnesdidaktik och metodik för läs- och skrivinlärning, med exempel på olika metoder och särskild tonvikt på fonologisk medvetenhet och ljudningsmetoden.

I kursen studeras också språkutvecklande arbetssätt utifrån alla elevers erfarenheter och individuella behov, samt olika metoder som främjar tal-, läs- och skrivutveckling i tidiga åldrar. Detta inkluderar läs- och skrivstimulerande arbete med elever som av olika orsaker har läs- och skrivsvårigheter.

I kursen diskuteras kartläggning och bedömning av språklig produktion och läs- och skrivförmåga hos barn i flerspråkiga klassrum. Skönlitteraturens betydelse för alla barns språkutveckling tas upp och metoder för arbete med litteratur i flerspråkiga klasser praktiseras.

Kursen delas in i teman, där varje temainnehåll studeras samt praktiseras och redovisas.

Kursen innehåller även uppföljning och bedömning av elevers läs- och skrivlärande som grund för fortsatt lärande och undervisning.

Utbildningen är baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och utgår från grundskolans uppdrag och styrdokument.

Behörighet

För att vara behörig till utbildningen behöver du:


- ha förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100) eller äldre motsvarighet.
- vara anställd för undervisning i förskoleklass.
- ha din rektors godkännande, vilket styrks genom avsedd blankett - huvudmannablanketten.

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Beskrivning av alternativt urval".

Undervisning

Digitala träffar i Zoom varannan vecka kl. 14.00–16.00.

Träffarnas innehåll:

Föreläsningar

Seminarier och workshops

Gruppdiskussioner

Muntlig redovisning av praktiknära uppgifter i förskoleklass

Examination

2001: Läs- och skrivinlärning, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examineras genom två skriftliga inlämningsuppgifter.

2002: Språkutvecklande arbetssätt, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examineras genom en fältuppgift som lämnas in skriftligt och diskuteras i grupp med kamratrespons.

2003: Skönlitteratur och språkutveckling, 2,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examineras genom en skriftlig inlämning.

Kursen examineras genom en längre detaljerad planering av undervisning för språk-, läs- och skrivutveckling, genomförande och redovisning av en praktiknära uppgift samt en utförlig kartläggning med bedömning av och förslag till fortsatt undervisning och utveckling av en elevs läs- och skrivutveckling.


Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Målgrupp för denna uppdragsutbildning är personer med förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, som är anställda för undervisning i förskoleklassen.

Validering är möjlig. Mittuniversitetet är ansluten till det elektroniska valideringssystemet Valda.

Den som antagits till kursen har möjlighet att tillgodoräkna högskolepoäng genom en validering av kunskaper och färdigheter/kompetens i förhållande till lärandemålen i den kurs man är antagen till. Ansökan kan enbart gälla validering mot hela delmoment.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Alatalo, Tarja
Titel: Högläsning- didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Lund: Studentlitteratur

Författare/red: Edwards, Agneta
Titel: Boksamtal med bilderböcker
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur

Författare/red: Forsling, Karin & Catharina Tjärnberg (red.) 
Titel: Skrivundervisningens grunder
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Malmö: Gleerups

Författare/red: Fridolfsson, Inger
Titel: Grunderna i läs- och skrivinlärning
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Lund: Studentlitteratur

Författare/red: Pramling, Niklas & Pramling Samuelsson, Ingrid
Titel: Glittrig diamant dansar: små barn och språkdidaktik
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Lund: Studentlitteratur

Författare/red: Westlund, Barbro
Titel: Aktiv läskraft Att undervisa i lässtrategier för förståelse
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur

Digitala resurser:

Skolverket: Elevers läs- och skrivutveckling. En teoretisk bakgrund av Caroline Liberg. 
https://www.skolverket.se/publikationsserier/ovrigt-material/2010/elevers-las--och-skrivutveckling

Skolverket: Lgr 22 https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet

Skolverket: Kartläggning i förskoleklass. Kartläggning i förskoleklassen - Skolverket

Skolverket: Bedömningsstöd https://www.skolverket.se/bedomningsstod-och-kartlaggningsmaterial#/subjects/R3J1bmRza29sYSUyRiVDMyVBNXJza3VycyUyMEYtMw%3D%3D

Skolverket: Kommentarsmaterial https://www.skolverket.se/publikationsserier/kommentarmaterial/2023/forskoleklassen---ett-kommentarmaterial-till-laroplanens-tredje-del

Skolverket: Hitta språket. https://www.skolverket.se/download/18.4ae6cfc118ec099a9971/1712639961137/L%C3%A4rarinformation-2.pdf

Referenslitteratur

Skolforskningsinstitutet. Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren (PDF)

Skolforskningsinstitutet. Läsförståelse och undervisning om lässtrategier (PDF)

Artiklar och skönlitteratur tillkommer enligt lärarens anvisningar.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15