Sociologi, Kritisk positionalitet: Makt, möjligheter och görande,, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Sociologi, Kritisk positionalitet: Makt, möjligheter och görande,, 7,5 hp
Sociology, Doing Critical Positionalities, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SOA019F
- Forskarutbildningsämne: Sociologi
- Nivå: Forskarnivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2020-12-07
- Giltig fr.o.m: 2021-01-01
Syfte
Med utgångspunkt i en genusvetenskaplig tradition som betonar vikten av positionalitet och situering i vetenskapligt arbete syftar kursen till att ge studenterna teoretiska verktyg, möjligheter och förutsättningar att kritiskt reflektera kring betydelsen av egen och andras positionalitet i vetenskapligt arbete samt att bereda utrymme för diskussioner av implikationerna av olika sätt att skriva fram en egen vetenskaplig position.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska forskarstudenten kunna:
- beskriva och kritiskt reflektera kring olika vetenskapsparadigms positionalitetstraditioner och deras utgångspunkter
- kritiskt granska positionalitetstraditionen inom sitt eget vetenskapliga paradigm och diskutera dess för- och nackdelar
- beskriva och diskutera hur individuella positioner i strukturella maktordningar kan få betydelse i vetenskapligt arbete
- ge exempel på kreativa sätt att framskriva en egen position och diskutera fördelar och utmaningar med detta sätt att skriva.
Innehåll
Kursen ges främst på ett internat. Inför internatet ska studenterna skriva ett reflektionspaper och förbereda en diskussion av en annan students paper. Aktivt deltagande under internatet ger 3,5 hp och ytterligare 4 hp ges om studenten lämnar in ett examinationspaper senast 3 månader efter kursens slut.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till utbildning på forskarnivå, samt kan tillgodoräkna sig kursen i sin forskarutbildning.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker under ett internat där korta föreläsningar av olika lärare varvas med studenternas egna presentationer, litteraturläsning, diskussioner och skrivövningar. Internatet förbereds genom läsningar av kurslitteraturen, skrivande av en reflektionstext och presentation av eget paper samt deltagande i samtal om övriga deltagares texter. Närvaro på hela internatet är obligatorisk för att godkännas på kursen.
Examination
Kursen examineras genom aktivit deltagande och presentation på internatet vilket ger 3,5 hp, Om studenten därutöver skriver ett examinationspaper om 10.000 ord ges ytterligare 4 hp.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Anna Adeniji
- Titel: Inte den typ som giftar sig?
- Upplaga: 2008
- Förlag: Makadam
- Kommentar: s.11-78
- Författare/red: Anna Olovsdotter Lööv
- Titel: Maskulinitet i feminismens tjänst: Dragkingande som praktik, politik och begär
- Upplaga: 2014
- Förlag: Lunds universitet
- Kommentar: kap 2 (s. 21-39)
- Författare/red: Desiree Ljungkrantz
- Titel: Skrubbsår
- Upplaga: Makadam
- Förlag: 2018
- Kommentar: s.43-87
- Författare/red: Gradskova, Yulia
- Titel: “Women’s Everyday Life in Soviet Russia: Collecting Stories, Dealing with Silences and Exploring Nostalgia” in: Melanie Ilic and Dalia Leinarte eds. The Soviet Past in Post-Soviet Present. Methodology and Ethicsin Russian, Baltic and Central European Oral History and Memory Studies.
- Upplaga: 2016
- Förlag: Routledge
- Kommentar: pp.38-50.
- Författare: Haraway, Donna
- Artikeltitel: “Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective
- Tidskrift: Vol. 14, No. 3 (Autumn, 1988), pp. 575-599 (25 pages)
- År/Volym/nr/sidor: Feminist Studies
- Författare/red: Jack Halberstam
- Titel: Gaga feminism: Sex, gender and the end of normal
- Upplaga: 2013
- Förlag: Beacon Press
- Författare/red: Jennifer Nash
- Titel: Black feminism reimagined after intersectionality
- Upplaga: 2019
- Förlag: Duke University Press
- Författare/red: Linda Tuhiwai Smith
- Titel: Decolonising methodologies: Research and indigenous peoples
- Upplaga: 1999
- Förlag: Zed Books
- Författare/red: Linghede, Eva
- Titel: Glitch i Idrottslandet: En kritiskkreativ undersökning av queeranden inom svensk idrott(svetenskap),
- Upplaga: 2019
- Förlag: Stockholms Idrotthögskola
- Kommentar: diss. pp 15-44
- Författare/red: Lovise Haj Brade
- Titel: Vi, de neutrale
- Upplaga: 2017
- Förlag: Lunds Universitet
- Kommentar: s. 39-129
- Författare/red: Maria Lönn
- Titel: Bruten vithet
- Upplaga: 2018
- Förlag: Leopard förlag
- Kommentar: kap 2 (s. 53-86) Vit feminitet som förkroppsligad erfarenhet
- Författare/red: Matilda Tudor
- Titel: Desire lines: Towards a queer digital media phenomenology
- Upplaga: 2018
- Förlag: Södertörn University
- Webbadress: https://bibl.sh.se/skriftserier/hogskolans_skriftserier/Desire_Lines/diva2_1241670.aspx
- Kommentar: kap 4 (s. 99-123) on closeness and distance: A fag hag ethnography
- Författare/red: Sara Ahmed
- Titel: Queer Phenomenology: Orientations, objects, others
- Upplaga: 2006
- Förlag: Duke University Press
- Författare: Sjöstedt, Angelika (med Ingeborg Göransson):
- Artikeltitel: ””Längtan efter något som man anar, men inte riktigt vet vad det är ens” Att läsa obygd queer”
- Tidskrift: vol 24 No 1 (2019)
- År/Volym/nr/sidor: Lambda Nordica