Psykologi GR (B), Arbetspsykologi: Den hälsosamma arbetsplatsen, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Psykologi GR (B), Arbetspsykologi: Den hälsosamma arbetsplatsen, 7,5 hp
Psychology BA (B), Work Psychology: The Healthy Workplace, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod:PS166G
- Ämne huvudområde:Psykologi
- Nivå:Grundnivå
- Progression:(B)
- Högskolepoäng:7,5
- Fördjupning vs. Examen:G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området 50%, Medicinska området 50%
- Ansvarig institution:Psykologi och socialt arbete
- Fastställd:2025-09-08
- Giltig fr.o.m:2026-01-19
Syfte
Kursen har som syfte att ge en inblick i och förståelse för hur psykologisk teori samt tillämpning kan användas för att skapa en hälsosammare arbetsplats.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• Redogöra för relevant forskning inom området.
• Redogöra för olika faktorer som kan påverka individens hälsa, välbefinnande och motivation.
• Redogöra för centrala aspekter för en hälsosam arbetsplats.
Färdigheter och förmåga
• Enligt forskning och aktuellt kunskapsläge identifiera riskfaktorer för ohälsa i arbetslivet.
• Identifiera evidensbaserade insatser som verkar hälsofrämjande i arbetslivet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Reflektera över samt förhålla sig till forskningsetiska aspekter inom det aktuella området.
• Värdera och förhålla sig till användbarheten i olika förklaringsmodeller och teorier inom aktuellt område.
• Resonera och förhålla sig till hur diskriminering påverkar arbetsrelaterad hälsa.
• Granska och värdera hur forskning om den hälsosamma arbetsplatsen kan användas i arbetslivet, inom organisationer och i samhället.
• Granska och värdera andras vetenskapliga arbeten, likväl som att identifiera och diskutera behov av ytterligare kunskap.
Innehåll
I kursen lyfts teorier och tillämpning av principer för en psykologiskt hälsosam arbetsplats. Kursen undersöker centrala faktorer bakom en hållbar och hälsosam arbetsmiljö. Genom teoretiska och praktiska moment analyseras arbetsplatsens psykosociala aspekter. Detta innefattar bland annat; organisationskultur, engagemang, prestation, balans mellan yrkesliv och fritid samt motivation. Kursen har ett promotivt fokus och utgår ifrån ett salutogent synsätt.
Behörighet
Minst 30 hp från kurs/kurser inrättade med psykologi som huvudområde/-ämne.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Stöd i lärandeprocessen ges via inspelade föreläsningar och studentinteraktion.
Examination
1102: Arbetspsykologi - Muntlig och skriftlig presentation, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
I examinationen ingår kontakt med en intervjuperson på en reell arbetsplats. Det ingår flera delmoment för att bli godkänd på examinationen, såsom att planera, genomföra, samt rapportera en intervju. Arbetet presenteras skriftligt i enlighet med APA-standard och redovisas muntligt. Det ingår också att ge feedback på kurskamrats arbete.
1202: Arbetspsykologi - Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Hemtentamen
All undervisning är examinationsgrundande. Vilket innebär att det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).
En del av bedömningsgrunden för inlämnade uppgifter är att de utförs inom givna tidsramar. Reducerad betygsskala (G/U) används vid försenad inlämning. Student som önskar tillgång till fullständig betygsskala efter deadline för ordinarie tillfälle, hänvisas till omexamination/uppsamlingstillfälle.
Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Då kursen ges via distansöverbryggande teknik krävs tillgång till fungerande internetaccess, dator, headset och webbkamera.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS117G.
Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Arla Day, E. Kevin Kelloway, Joseph J. Hurrell
Titel: Workplace – Well being. How to build psychologically healthy workplaces
Upplaga: Senaste upplagan.
Förlag: John Wiley Sons Inc
Referenslitteratur
Författare/red: Lytsy, P., & Friberg, E.
Titel: Psykosocial arbetsmiljö – hälsa och välbefinnande
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Myndigheten för arbetsmiljökunskap
Kommentar: Rapport
Författare/red: Parding, K., Sjögren, F., Petersson, C., & Pekkari, N.
Titel: Organisering av arbete och dess betydelse för hälsa och välbefinnande
Upplaga: Senaste upplagan.
Kommentar: Myndigheten för arbetsmiljökunskap Rapport
Författare/red: Vetenskapsrådet
Titel: God Forskningssed
Förlag: Stockholm: Vetenskapsrådet
Författare/red: Wallo, A., & Lundqvist, D.
Titel: Ledarskap för hälsa och välbefinnande
Upplaga: Senaste upplagan.
Förlag: Myndigheten för arbetsmiljökunskap
Kommentar: Rapport
Titel: Apa style and grammar guidelines
Webbadress: apastyle.apa.org
Författare/red: Howitt, D.
Titel: Introduction to Qualitative Methods in Psychology
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Pearson Education
Vetenskapliga artiklar tillkommer enligt lärares anvisning.