Pedagogik GR (B), Introduktionsutbildning i Kulturanalys, 5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Introduktionsutbildning i Kulturanalys, 5 hp
Education BA (B), Introduction to School Culture Analysis, 5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE268G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2023-05-29
- Giltig fr.o.m: 2024-05-31
Syfte
Kursen syftar till att ge en introduktion i kulturanalys enligt brevmetoden och utveckla deltagarens teoretiska och praktiska kunskaper om kulturanalys.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs skall deltagaren kunna:
• redogöra för frirumsteorin kopplat till praktik
• beskriva kulturanalysprocessen från förankringsarbete till identifiering av utvecklingsområden för verksamheten
Innehåll
Kulturanalys är en forskningsbaserad metod som bygger på frirumsteorin (Berg, 2018) i syfte att arbeta med skolutveckling. Kulturanalysen bidrar till att skapa kvalitetsdrivande arbetssätt som möjliggör hantering av svagheter och utvecklingsområden i verksamheten. Metoden ger verktyg att analysera sin verksamhet och att utifrån analyserna se vilka utvecklingsinsatser som verksamheten behöver. Metoden lägger också en grund för ett kontinuerligt utvecklingsarbete och stärker det systematiska kvalitetsarbetet.
Kursen behandlar följande områden:
• Frirum, organisationsteori, kulturanalys och skolutveckling
• Kulturanalys enligt brevmetoden
• Dokumentanalys som metod för att knyta ihop kulturanalysen med styrande dokument
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, praktiska övningar och hemuppgifter.
Examination
M100: Del 1, Inlämningsuppgift, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
M200: Del 2, Muntlig redovisning, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Examination av denna kurs utgörs av:
• Skriftlig inlämningsuppgift om frirumsteorin kopplat till praktiken
• Muntlig presentation om kulturanalysprocessen som helhet
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Gunnar Berg
- Titel: Skolledarskap och skolans frirum
- Upplaga: 2018
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Ulrika Auno, Gunnar Berg och Frank Sundh (red.)
- Titel: Metodhandbok för förskolechefer och rektorer
- Upplaga: 2021
- Förlag: Studentlitteratur