Pedagogik GR (A), Bild för lärare i grundskolans F-6 , 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Bild för lärare i grundskolans F-6 , 15 hp
Education BA (A), Art for Teachers in Primary School F-6, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE253G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Övriga områden 100%
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2025-06-11
- Giltig fr.o.m: 2026-01-19
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper inom skolämnet bild för att kunna leda och undervisa samt integrera bildskapande i andra skolämnen.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
redogöra och beskriva sina kunskaper om bildämnets didaktik som krävs för yrkesutövningen, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
genomföra och redovisa praktiska och estetiska lärprocesser
visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning inom skolämnet bild i syfte att stimulera varje elevs lärande och utveckling
visa förmåga att tillämpa ämnesdidaktik inklusive metodik i syfte att stimulera alla elevers bildskapande aktiviteter
Innehåll
Kursen består av följande innehåll:
- grunder i bildskapande med metoder och material för skapande i två- och tredimensionella material
- bildämnets didaktik
- arbete och arbetssätt med mål att utveckla den egna kreativiteten
- övning i att stimulera elevers lust och förmåga och att använda bildskapande i skolarbetet
- metoder för reflektion kring bilder och bildskapande
- aktuell forskning inom bildpedagogik samt teorier kring barns bildutveckling
Kursens fokus ligger på estetiska lärprocesser och utforskande arbetssätt. Under workshops och andra uppgifter och övningar skapas det för skapandets skull men även för utforskandet av den kreativa processen. I kursen ingår bildframställning i både tvådimensionella, tredimensionellt material och tekniker samt en liten del digitalt bildarbete. I kursen ingår även arbetet med att använda bilden för att kommunicera på olika sätt där värdegrundsfrågor i relation till tex makt och genus lyfts. Bildanalys prövas som modell för bildsamtal med syfte att omsättas i en skolkontext.
Behörighet
Grundläggande behörighet.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
M100: Portfolio, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
M200: Skriftligt paper, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
M300: Muntligt seminarium, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Bildanalys.
M400: Muntlig och visuell presentation , 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Materialkostnad på 100 kr tillkommer.
Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kurskod PE242G.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.