Pedagogik AV, Vuxnas lärande i informella och formella sammanhang II, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik AV, Vuxnas lärande i informella och formella sammanhang II, 7,5 hp
Education MA, Adult Learning in Informal and Formal Contexts II, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod:PE080A
  • Ämne huvudområde:Pedagogik
  • Nivå:Avancerad nivå
  • Högskolepoäng:7,5
  • Fördjupning vs. Examen:A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution:Utbildningsvetenskap
  • Fastställd:2025-09-17
  • Giltig fr.o.m:2026-08-31

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar en fördjupad förståelse för vuxnas lärande i informella och formella sammanhang. Kursen syftar även till att utveckla studentens fördjupade förmåga att självständigt hantera den komplexitet som vuxnas informella och formella lärande inbegriper i relation till olika sammanhang, i utvecklingsarbete och i forskning.

Lärandemål

Eftergenomgången kurs ska studenten kunna:

- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik, inbegripet såväl brett kunnande som väsentligt fördjupade kunskaper om vuxnas lärande i formella och informella sammanhang sammanhang,
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med andra, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Innehåll

I kursen behandlas pedagogisk forskning och teorier om vuxnas lärande i informella och formella sammanhang. I kursen ingår författandet av en text om vuxnas lärande som ska diskutera och problematisera centrala vetenskapliga begrepp i förhållande till empiriskt material som behandlar vuxnas lärande i olika sammanhang.

Behörighet

Avlagd examen om minst 180 hp, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) 15 hp, i huvudområdet pedagogik eller motsvarande huvudområde eller avlagd lärarexamen om minst 180 hp med ett självständigt arbete (examensarbete) 15 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande det som krävs för grundläggande behörighettill svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker i huvudsak på distans med ett antal obligatoriska träffar.

Examination

3001: Individuell skriftlig och muntlig examination , 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examinationen utgörs av individuellt författande av en text samt att muntligt presentera denna.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier


Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE057A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Malloch, M., Cairns, l., Evans, K. & O´Connor, B.N. 
Titel: The SAGE Handbook of Learning and Work (e-bok)
Upplaga: Senaste
Förlag: Sage

Författare/red: Johnson, M., & Majewska, D.
Titel: Formal, non-formal, and informal learning: What are they, and how can we research them? Research Report (e-artikel) 
Upplaga: 2022
Förlag: Cambridge University Press & Assessment Research Report

Artiklar som relaterar till valt studieområde tillkommer.

Referenslitteratur

Författare/red: Czarniawska, B
Titel: A theory of Organizing
Upplaga: Senaste
Förlag: Edward Elgar Publishing Ltd

Författare/red: Malloch, M., Cairns, L., Evans, K., och B. N. O'Connor (Red.)
Titel: The SAGE Handbook of Workplace Learning
Upplaga: Senaste
Förlag: Sage

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15