Pedagogik AV, Vuxnas lärande i informella och formella sammanhang I, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik AV, Vuxnas lärande i informella och formella sammanhang I, 7,5 hp
Education MA, Adult Learning in Informal and Formal Contexts I, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod:PE076A
- Ämne huvudområde:Pedagogik
- Nivå:Avancerad nivå
- Högskolepoäng:7,5
- Fördjupning vs. Examen:A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution:Utbildningsvetenskap
- Fastställd:2025-09-17
- Giltig fr.o.m:2026-08-31
Syfte
Kursen syftar till att utveckla studentens förståelse för vuxnas lärande i informella och formella sammanhang. Kursen syftar även till att utveckla studentens förmåga att hantera den komplexitet som vuxnas informella och formella lärande inbegriper i relation till olika sammanhang, i utvecklingsarbete och i forskning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
-visa kunskap och förståelse inom pedagogik, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vuxnas lärande och vuxendidaktik.
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Innehåll
I kursen behandlas pedagogisk forskning och teorier om vuxnas lärande i informella och formella sammanhang. I kursen ingår författandet av en text om vuxnas lärande som ska diskutera och problematisera centrala vetenskapliga begrepp i förhållande till empiriskt material som behandlar vuxnas lärande i olika sammanhang.
Behörighet
Avlagd examen om minst 180 hp, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) 15 hp, i huvudområdet pedagogik eller motsvarande huvudområde eller avlagd lärarexamen om minst 180 hp med ett självständigt arbete (examensarbete) 15 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande det som krävs för grundläggande behörighettill svensk högskoleutbildning på grundnivå.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker i huvudsak på distans med ett antal obligatoriska träffar.
Examination
3001: Individuell skriftlig och muntlig examination , 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examinationen utgörs av individuellt författande av en text samt att muntligt presentera denna.
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE052A.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Malloch, M., Cairns, L., Evans, K., och O'Connor, B.N.
Titel: The SAGE Handbook of Learning and Work (e-bok)
Upplaga: Senaste
Förlag: Sage
Författare/red: Johnson, M., och Majewska, D.
Titel: Formal, non-formal, and informal learning: What are they, and how can we research them? Research Report (e-artikel)
Upplaga: 2022
Förlag: Cambridge University Press & Assessment Research Report
Artiklar som relaterar till valt studieområde tillkommer
Referenslitteratur
Författare/red: Czarniawska, B.
Titel: A theory of Organizing
Upplaga: Senaste
Förlag: Edward Elgar Publishing Ltd
Författare/red: Malloch, M., Cairns, L., Evans, K., och O'Connor, B. N. (Red.)
Titel: The SAGE Handbook of Workplace Learning
Upplaga: Senaste
Förlag: Sage