Pedagogik AV, Ledarskap och utveckling av pedagogiska verksamheter I, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik AV, Ledarskap och utveckling av pedagogiska verksamheter I, 7,5 hp
Education MA, Leadership and Improvement of Educational Activities I, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod:PE073A
- Ämne huvudområde:Pedagogik
- Nivå:Avancerad nivå
- Högskolepoäng:7,5
- Fördjupning vs. Examen:A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution:Utbildningsvetenskap
- Fastställd:2025-09-12
- Giltig fr.o.m:2026-08-31
Syfte
Kursen syftar till att utveckla studentens insikt i ledarskap och verksamhetsutveckling. Kursen syftar även till att genom fördjupning i och problematisering av ledarskap och verksamhetsutveckling i relation till pedagogiska verksamheter öka studentens förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa fördjupad insikt i ledarskaps- och utvecklingsbegreppet samt
- skriftligt och muntligt problematisera begreppen i relation till pedagogiska verksamheter.
- identifiera och tillgodose sitt behov av ytterligare kunskap inom ledarskap- och utveckling av pedagogiska verksamheter samt
- presentera den tillägnade kunskapen både skriftligt och muntligt.
Innehåll
I kursen behandlas pedagogisk forskning och teorier om ledarskap och verksamhetsutveckling. Dessutom innehåller den empiriska exempel från studier om ledarskap och utveckling av pedagogiska verksamheter. I kursen ingår författandet av en text om ledarskap och skolutveckling. Texten ska diskutera, problematisera och fördjupa studentens förståelse av centrala vetenskapliga begrepp i förhållande till ett "fall" som hämtas från studentens erfarenheter. Innehållet i texten ska även redovisas i form av en möjlig framtida studie.
Behörighet
Avlagd examen om minst 180 hp, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) 15 hp, i huvudområdet pedagogik eller motsvarande huvudområde eller avlagd lärarexamen om minst 180 hp med ett självständigt arbete (examensarbete) 15 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande det som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen ges i huvudsak på distans med ett antal obligatoriska träffar.
Examination
2001: Pedagogik AV, Ledarskap och utveckling av pedagogiska verksamheter I - Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Kursens lärandemål examineras genom tre examinerande inslag som bygger på varandra,
Obligatoriska litteraturseminarier (U/G),
Kamratgranskning av studenttexter (U/G)
Individuellt paper om Ledarskap och skolutveckling (U/G/VG)
För betyget Godkänd på kursen krävs minst betyget G (Godkänd) på samtliga examinerande inslag. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget VG (Väl godkänd) på individuellt paper Ledarskap och skolutveckling.
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE049A
Litteratur
Obligatorisk litteratur.
Författare/red: Alvesson, A. Blom, M. Svenningsson, S.
Titel: Reflexive leadership
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Sage
Författare/red: Bush, T.
Titel: Theories of Educational Leadership and Management
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Sage
Författare/red: Kelly, S.
Titel: Towards a negative ontology of leadership
Upplaga: 2014
Förlag/tidskrift: Human relations, 67(8), 905–922.
Författare/red: Larsson, G., Lundin, J., Zander, A.
Titel: The Leadership Model -The art of Matching Individual and organisational Characteristice
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Lund, S.
Titel: The geographic periphery as architecture for leadership practice with Swedish primary school principals: A peripatetic leading practice.
Upplaga: 2025
Förlag/tidskrift: International journal of leadership in education, 28(3), 533–552.
Författare/red: Sahlin, S., Sjöstrand, M., Styf, M., & Lund, S
Titel: Swedish principals’ adaptive leadership in unprecedented times: Learnings from the pandemic experiences
Upplaga: 2025
Förlag/tidskrift: Educational Management Administration & Leadership, 0(0). https://doi.org/10.1177/17411432251339791
Artiklar tillkommer.