Företagsekonomi GR (A), Att leda i förändring inom offentlig sektor, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Företagsekonomi GR (A), Att leda i förändring inom offentlig sektor, 7,5 hp
Business Administration BA (A), Change Management in Public Sector, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: FÖ042U
- Ämne huvudområde: Företagsekonomi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: GXX - Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
- Fastställd: 2024-09-11
- Giltig fr.o.m: 2025-01-20
Syfte
Kursens syfte är att kursdeltagarna ska utveckla grundläggande kunskaper om och förståelse för förändringsledning avseende innovation inom offentlig sektor. Kursen syftar också till att via vunna kunskaper kunna utveckla förmågor inom egna arbetsområden som ska kunna underlätta innovation och bidra till organisationens utveckling.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska kursdeltagarna uppvisa:
- Kunskap och förståelse inom huvudområdet företagsekonomi, inbegripet grundläggande kunskaper om förändringledning och självledarskap, drivkrafter och barriärer relaterat till förändring och innovation inom offentlig sektor samt insikter i aktuella forskningsfrågor i ämnet.
- Färdighet och förmåga att (i) integrera kunskap och analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, (ii) självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter och (iii) skriftligt och muntligt redogöra och argumentera för sina slutsatser i dialog med andra.
- Värderingsförmåga avseende relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, ett förhållningssätt som påvisar insikter om vetenskapens möjligheter och begränsningar samt förmåga att identifiera sina behov av ytterligare kunskap, ta ansvar för sin egen kunskapsutveckling och bidra till förändring innovation inom offentlig sektor.
Innehåll
Kursen har följande innehåll:
- Förändringsledning och självledarskap.
- Drivkrafter och barriärer relaterat till förändring och innovation inom offentlig sektor.
- Metoder för att möjliggöra förändring och innovation inom offentlig sektor.
Behörighet
Kursen är en uppdragsutbildning och får endast sökas av anställda hos uppdragsgivaren. Det krävs ett godkännande från uppdragsgivaren för att vara behörig till kursen. Kursen är på grundnivå, vilket innebär grundläggande behörighet.
Urvalsregler
Uppdragsutbildning – Uppdragsgivaren utser och anmäler deltagare enligt avtal/överenskommelse.
Beskrivning av alternativt urval
Kursen är en uppdragsutbildning som med stöd av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS2002:760) kan anordnas mot avgift från juridisk person, dvs offentliga uppdragsgivare eller privata företag för kompetensutveckling av anställda. Den organisation som beställer uppdragsutbildningen (uppdragsgivaren) beslutar om vem som får delta.
Undervisning
Undervisningen är nätbaserad och består av:
- Introduktion, fysiskt på plats
- Utlagt studiematerial i lärplattformen
- Onlineseminarier via digitalt verktyg
- Slutseminarium, fysiskt på plats
Kursdeltagarna ansvarar själva för det egna lärandet och förväntas självständigt söka information, arbeta med organisationsspecifika utmaningar och data samt ta eget ansvar i såväl enskilda som gemensamma arbeten.
Examination
5001: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
För godkänd examination krävs godkänt på båda individuella skrivuppgifterna samt seminarieuppgiften i grupp.
Betygsskala
Tvågradig skala
Övrig information
För att kunna delta i kursen krävs tillgång till dator med internetanslutning, ljudkort samt headset (d.v.s. hörlurar med mikrofon). Datorvana krävs.
Litteratur
Obligatorisk litteratur:
Författare/red: Hallin, A., Olsson, A. och Widström, M.
Titel: Förändringsledning
Upplaga: 2019
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Godenhjelm, S., Jensen, C. & Sjöblom, S.
Titel: Innovation och projektifiering: Att styra och leda handlingskapaciteten i moderna offentliga organisationer
Upplaga: 2019
Förlag: Nordic Academic Press.
Kommentar: ISBN: 978-91-88909-16-9
Obligatoriska artiklar:
Agolla, J och Van Lill, J. (2016). An empirical investigation into innovation drivers and barriers in public sector organizations*. International Journal of Innovation Science*, 8(4), 404-422.
Neck, C.P. och Houghton, J.D. (2006), Two decades of self-leadership theory and research: Past developments, present trends, and future possibilities. Journal of Managerial Psychology, 21(4), 270-295.
Ross, S. (2012), A conceptual model for understanding the process of self-leadership development and action-steps to promote personal leadership development. Journal of Management Development, 33(4), 299-323.
De Vries, H., Bekkers, V. och Tummers, L. (2016). Innovation in the public sector: A systematic review and future research agenda. Public Administration, 94(1), 146-166.
Demircioglu, M. och Audretsch, D. (2017). Conditions for innovation in public sector organizations. Research Policy, 46, 1681-1691.
Olofsson, A., Nilsen, E., R., Smedsrud, S. & Kamaric, D. (2021). Sustainable development through commitment to organizational change: the implications of organizational culture and individual readiness for change. Journal of Workplace Learning, 33(3), 180-196.
Frishammar, J., Richtner, A., Brattström, A. och Magnusson, M. (2019). Opportunities and challenges in the new innovation landscape: Implications for innovation auditing and innovation management. European Management Journal, 37, 151-164.
Wipulanusat, W., Panuwatwanich, K., Stewart, R. och Sunkpho, J. (2019). Drivers and barriers to innovation in the Australian public service: A qualitative thematic analysis. Engineering Management in Production and Services, 11(1), 7-22.