Företagsekonomi GR (A), Ledarskap, medarbetarskap och organisation, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Företagsekonomi GR (A), Ledarskap, medarbetarskap och organisation, 7,5 hp
Business Adminstration BA (A), Leadership, Followership and Organisation, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ041U
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: GXX - Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2024-08-24
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursens syfte är att kursdeltagarna ska utveckla grundläggande kunskaper om och förståelse för ledarskap, medarbetarskap och organisation. Detta med avseende på teorier kring ledarskap, medarbetarskap och organisation, agilt och evidensbaserat ledarskap samt tillitsstyrning, grupprocesser och konflikthantering. Kursen syftar också till att via vunna kunskaper kunna utveckla förmågor inom egna arbetsområden och genom det även bidra till organisationens utveckling.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska kursdeltagarna uppvisa:

  • Kunskap och förståelse inom huvudområdet företagsekonomi, inbegripet grundläggande kunskaper om ledarskap, medarbetarskap och organisation, agilt och evidensbaserat ledarskap samt tillitsstyrning, grupprocesser och konflikthantering. Detta inkluderar insikter i aktuella forskningsfrågor i ämnet.
  • Färdighet och förmåga att (i) integrera kunskap och analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, (ii) självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter och (iii) skriftligt och muntligt redogöra och argumentera för sina slutsatser i dialog med andra.
  • Värderingsförmåga avseende relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, ett förhållningssätt som påvisar insikter om vetenskapens möjligheter och begränsningar samt förmåga att identifiera sina behov av ytterligare kunskap, ta ansvar för egen kunskapsutveckling och bidra till ledarskap, medarbetarskap och utveckling av de organisationer de är verksamma inom.

Innehåll

Kursen har följande innehåll:

  • Ledarskap, medarbetarskap och organisation.
  • Agilt och evidensbaserat ledarskap.
  • Tillitsstyrning, grupprocesser och konflikthantering.

Behörighet

Kursen är en uppdragsutbildning och får endast sökas av anställda hos uppdragsgivaren. Det krävs ett godkännande från uppdragsgivaren för att vara behörig till kursen. Kursen är på grundnivå, vilket innebär grundläggande behörighet.

Urvalsregler

Uppdragsutbildning – Uppdragsgivaren utser och anmäler deltagare enligt avtal/överenskommelse.

Beskrivning av alternativt urval

Kursen är en uppdragsutbildning som med stöd av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS2002:760) kan anordnas mot avgift från juridisk person, dvs offentliga uppdragsgivare eller privata företag för kompetensutveckling av anställda. Den organisation som beställer uppdragsutbildningen (uppdragsgivaren) beslutar om vem som får delta.

Undervisning

Undervisningen är nätbaserad och består av:


- Introduktion, fysiskt på plats
- Utlagt studiematerial på lärplattformen
- Onlineseminarier
- Slutseminarium



Kursdeltagarna ansvarar själva för det egna lärandet och förväntas självständigt söka information, arbeta med organisationsspecifika utmaningar och data samt ta eget ansvar i såväl enskilda som gemensamma arbeten.

Examination

5001: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
För godkänd examination krävs godkänt på båda individuella skrivuppgifterna samt seminarieuppgiften i grupp.

Examination sker genom två individuella skriftliga uppgifter samt en gruppbaserad seminarieuppgift med fokus på tillämpning av teoretiska perspektiv och metoder på autentiska organisatoriska problem relaterade till ämnesområdet.


Betygsskala

Tvågradig skala

Övrig information

SKO-avtal Ånge

För att kunna delta i kursen krävs tillgång till dator med internetanslutning, ljudkort samt headset (d.v.s. hörlurar med mikrofon). Datorvana krävs.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur:

Författare/Red: Andersson, T., Crevani, L., Eriksson-Zetterquist, U. & Tengblad, S.
Titel: Chefskap och medarbetarskap
Upplaga: 2020
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Kapitel 1-5 och 7-8.

Författare/Red: Jacobsen, D. I. & Thorsvik.
Titel: Hur moderna organisationer fungerar
Upplaga: 2021
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Kapitel 1-8 och 12. Vad gäller kapitel 3 ingår avsnitt 3.3, 3.6 och 3.10.

Författare/Red: Wheelan, S. A., Åkerlund, M. & Jacobsson, C. 
**Titel:**Att skapa effektiva team
Upplaga: 2022
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar:

Obligatoriska artiklar:

Bailey, K. D. & Cardin, S. (2018). Engagement in nursing: One organization's success. Nursing Administration Quarterly, 42(3), 223-230.

Keleekai-Brapoh, N. & Toresco, B. Anchoring a professional practice model: Success through Collaboration (2020), Nurse Leader, 18(6), 552-556.

Van Bogaert, P., Slootmans, S., Haegdorens, F., Verspuy, M., Van Aken, P., Schoeters, V. & Franck, E. (2020). Leadership in nursing excellence: the magnet recognition® journey experiences in Europe. JONA: The Journal of Nursing Administration, 50(11), 578-583.

William Hargett, C., Doty, J. P., Hauck, J. N., MB Webb, A., Cook, S. H., Tsipis, N. E., Neumann, J. A., Andolsek, K. M. & Taylor, D. C. (2017). Developing a model for effective leadership in healthcare: A concept mapping approach, Journal of Healthcare Leadership, 9, 69-78, DOI: 10.2147/JHL.S141664

Wilson, R. C. & Galuska, L. (2020). Professional governance implementation: Successes, failures, and lessons learned. Nurse Leader, 18(5), 467-470

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15