Lärmiljöer och didaktiskt arbete i förskolans undervisning för barns utveckling och lärande av grundläggande motoriska färdigheter.
Det övergripande syftet med detta projekt är att utveckla och förbättra undervisningen för att öka barns måluppfyllelse med avseende på utövande och lärande av grundläggande motoriska färdigheter på en förskola i Sundsvalls kommun.
Forskningsfrågor har formulerats i samverkan mellan forskare och rektor utifrån Skolverkets arbete med översyn och revideringar av läroplanen för förskolan och professionens behov av kunskap om grundläggande motoriska färdigheter (GFM) och undervisning. Forskningsfrågorna undersöks i samverkan mellan forskare och professionen utifrån professionens behov av att utveckla sin verksamhet och undervisningspraktik. I detta specifika fall handlar det om att generera kunskap om barns utövande av grundläggande motoriska färdigheter och hur utövandet och lärandet kan främjas och vidareutvecklas i olika undervisningspraktiker i förskolans inomhusmiljö. Med utgångspunkt i befintligt forskningsläge och förslagen till reviderad läroplan för förskolan kommer forskare tillsammans med personal ta fram, pröva och använda didaktisk modellering i studien av inomhuslärmiljön och det didaktiska arbetet.
Fakta
Projektperiod
010101-010101
Projektledare
