David Wissing försvarade framgångsrikt sin avhandling

Ons 24 sep. 2025 16:11

Den 24 september försvarade David Wissing framgångsrikt sin doktorsavhandling “Mellan utbildningsideal och styrdokument – en multipel fallstudie om lärares agens i bedömningspraktiker”, i sal 312 på Campus Sundsvall.

En man med kort brunt hår ler med blommor framför sig
En belåten David Wissing fotad efter att betygsnämnden kommit med sitt beslut.

Disputationen hölls både på plats på campus i Sundsvall såväl som digitalt via Zoom. Huvudhandledare var Ulla Damber, docent vid Mittuniversitetet, och opponent var Håkan Löfgren, professor vid Linköpings universitet. 

Om avhandlingen

Bedömning har de senaste decennierna fått ett allt större utrymme i svensk skola och i lärares pedagogiska praktiker. Inte minst har ambitioner av att skapa likvärdighet i lärares bedömningsarbete varit en central målsättning i skolreformer vilket bland annat lett till betyg i lägre åldrar, fler betygssteg och mer specificerade krav i styrdokument. Även så kallad formativ bedömning har ökat i popularitet i både lärarutbildning och i stödmaterial. Ändock visar forskning att lärares bedömningsarbete skiljer sig åt både ifråga hur bedömningar görs och vad som bedöms.

Det problem som utforskas i denna avhandling handlar därför om frågan varför lärare gör olika i bedömningsarbetet. Genom analyser av longitudinella fallstudier av lärares agens i bedömningspraktiker visar avhandlingen att lärare har olika utbildningsideal och därmed olika förhållningssätt till bedömningspraktikens omgivande villkor såsom styrdokument. Avhandlingen föreslår en analytisk modell som illustrerar att lärares agens i bedömningspraktiker kan förstås utifrån utbildningsideal i fyra områden: utbildningens mål, elevers delaktighet, rättvisa och tillförlitlighet samt konsekvenser av bedömningar. Lärares agens i bedömningspraktiker kan därmed förstås som förhållningssätt till dessa områden vilket kan ge förståelse för variationen av bedömningspraktiker.

Läs hela avhandlingen här

 


Sidan uppdaterades 2025-09-24