Anna Rosén
Universitetsadjunkt|Lecturer
- Tjänstetitel: Universitetsadjunkt
- Akademisk titel: Adjunkt
- Telefon arbete: +46 (0)10-1428870
- E-postadress: anna.rosen@miun.se
- Ort: Sundsvall
-
- Anställd inom ämnet:
- Pedagogik
-
- Avdelning:
- Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV)
Bakgrund
Tidigare rektor, sakkunnig och pedagogisk utvecklare mot förskola. Ansvarig för att starta och tidigare rektor för samiska förskolan Miesieh i Staare/Östersund.
Forskning
Delaktig inom forskningsprojektet "Saajve – Berättelser, didaktik och konstnärlig praktik i en
samisk förskola"
Projektet utgör en av delarna av arbetet med att utveckla samisk forskning vid
Gaskeuniversiteete/Mittuniversitetet i samarbete med Östersunds kommun. Särskilt viktigt är projektet för att ge lokalt förankrad vetenskaplig underbyggnad kunskap om hur samiska teman kan göras verksamma i universitets lärarutbildningar.
Projektet kan bidra och leda till utveckling av hur Staaren tjïelte/Östersunds kommun arbetar med konstnärlig gestaltning och pedagogisk verksamhet i ett samspel som
involverar barnen. Att undersöka den offentliga konstens roll i och möjlighet att stärka de samiska språken, i synnerhet sydsamiskan och den samiska kulturens
synlighet i Östersund som samisk förvaltningskommun i det sydsamiska området är ett övergripande syfte med projektet.
Undervisning
Undervisar inom institutionens lärarprogram, samt fristående kurs inom Kollegialt lärande. Jag har också ett särskilt ansvar för att integrera samiska perspektiv i institutionens lärarprogram.
Övrigt
Lokalt sydsamiskt språkcentrum i Staare/Östersund
Deltagit i projekt för att utreda lokalt språkcentrum. Projektet syftar till att utreda möjligheterna för ett sydsamiskt språkcentrum i Östersund genom ett samarbete mellan Östersunds kommun och Mittuniversitetet. Kommunen, som ingår i förvaltningsområdet för samiska, har redan initierat åtgärder för att främja samisk språk- och kulturrevitalisering. En kartläggning har identifierat viktiga områden som kommunikation, samordning och aktiviteter för att stödja det sydsamiska språksamhället.
Ett språkcentrum skulle vara en viktig aktör för att möta samhällets behov och stärka samisk utbildning och forskning. Förstudien kommer att undersöka möjliga organisationsformer, finansiering, och fördelar samt risker med ett språkcentrum. Den ska även överväga om det ska fokusera på sydsamiska eller samiska generellt och vad det innebär för kommunens minoritetsansvar. Dialoger med Sametinget om samarbete och finansiering ingår också.
Samverkan bästa skola
Arbetar ca 40% av min tjänst med " Samverkan för bästa skola", där Skolverket i samverkan med ett lärosäte erbjuder stöd till huvudmän vars skolor har låga kunskapsresultat och som bedöms ha svåra förutsättningar att förbättra elevernas resultat på egen hand.
Research
Participant in the research project ‘Saajve - Stories, didactics and artistic practice in a
Sami preschool’
The project is one of the parts of the work to develop Sami research at
Gaskeuniversiteete/Mittuniversitetet in collaboration with Östersund municipality. The project is particularly important for providing locally anchored scientific underpinning knowledge of how Sami themes can be made active in university teacher training programmes.
The project can contribute to and lead to the development of how Staaren tjïelte/Östersund municipality works with artistic creation and educational activities in an interaction that
involving children. To investigate the role and potential of public art in strengthening the Sámi languages, in particular South Sámi, and the visibility of Sámi culture
visibility of Sámi culture in Östersund as a Sámi administrative municipality in the South Sámi area is an overall aim of the project.
Local South Sami Language Center in Staare/Östersund
The project aims to explore the possibilities of a South Sami language center in Östersund through a collaboration between Östersund Municipality and Mid Sweden University. The municipality, which is part of the Sami administrative area, has already initiated measures to promote the revitalization of Sami language and culture. A survey has identified key areas such as communication, coordination, and activities to support the South Sami language community.
A language center would be a crucial actor in meeting the community's needs and strengthening Sami education and research. The feasibility study will investigate possible organizational forms, funding, and the benefits and risks of establishing a language center. It will also consider whether the center should focus on South Sami or Sami in general and what this means for the municipality's minority responsibilities. Dialogues with the Sámi Parliament about collaboration and funding will also be part of the study.
Teaching
Teaches in the department's teacher programme, as well as an independent course in Collegial Learning.
I also has a special responsibility to integrate Sami perspectives in the department's teacher programme.
Collaborations
I spend about 40% of my time working with ‘Collaboration for the best school’, where the Swedish National Agency for Education in collaboration with a university offers support to schools who have low knowledge results and who are judged to have difficult conditions to improve students' results on their own.