Ingrid Lennartson Hokkanen

Universitetslektor|Senior Lecturer

Bakgrund

Jag är lektor i svenska språket och undervisar på kurser i svenska och svenska som andraspråk, med särskilt fokus på litteracitet och akademiskt skrivande. Min forskning är främst inriktad på akademiskt skrivande inom olika utbildningssammanhang.
I min avhandling, Organisation, attityder, lärandepotential: Ett skrivpedagogiskt samarbete mellan en akademisk utbildning och en språkverkstad, undersökte jag nybörjarstudenters första möte med akademiskt skrivande vid ett farmaceutiskt utbildningsprogram med många flerspråkiga studenter. Mina senare projekt har bland annat fokuserat på litteracitetsutveckling i olika utbildningssammanhang.

Forskningsområden

I min forskning intresserar jag mig särskilt för akademisk litteracitet och svenska som andraspråk, i skola och högre utbildning.

Forskning

Forskningsprojektet och forskarnätverket Praktiknära perspektiv på organisering och professionalisering av stöttning för studenters skrivande och språk inom högre utbildning (PPOPS) syftar till att utveckla ny kunskap med relevans för akademisk litteracitet. I projektet ingår forskare från fem olika svenska lärosäten: Ann-Marie Eriksson (Göteborgs universitet), Marie Nelson (Stockholms universitet), Camilla Grönvall Fransson (Mälardalens universitet) och Andreas Nord (Uppsala universitet). Projektet har vuxit fram ur ett gemensamt empiriskt intresse för hur universitetsstudenters litteracitet och lärande kan stärkas.

Jag har medverkat i den högskolepedagogiska satsningen Skrivlyftet vid Mittuniversitetet och arbetar nu vidare med Skrivlyftet 2.0 tillsammans med Ann-Catrine Edlund, Alexis Engström och Ingela Norberg. Satsningen ska permanentas och bli ett integrerat inslag i Mittuniversitetets kvalitetsarbete för utbildning med inriktning på akademisk litteracitet, med start vårterminen 2025.

I ett annat forskningsprojekt undersöker Ann-Marie Eriksson (GU), Erika Sturk (GU) och jag hur lärarlag reflekterar kring akademisk litteracitet och hur de kan implementera principerna för Academic Literacies i sin pedagogiska praktik. Studiens material består av lärares tanketexter och introspektiva intervjuer insamlade från deltagare i de utbildningsstrategiska satsningarna Skrivlyftet vid Mittuniversitetet och Skrivum vid Umeå universitet. Vid båda lärosätena har skrivdidaktiska verkstäder genomförts där skrivdidaktiker samarbetar med lärarlag från olika utbildningsprogram och discipliner. Lärarlagen inventerar och utforskar befintliga undervisningspraktiker och formulerar en programspecifik handlingsplan för att utveckla en stärkt ämnesintegrerad skrivdidaktik inom sin utbildning.

Tillsammans med Alexis Engström är jag ansvarig för det nationella nätverket Litteracitet och lärande i högre utbildning (LOL). Nätverket har skapats utifrån idén om att ökad samverkan mellan olika aktörer inom högre utbildning bidrar till att synliggöra och stärka arbetet med akademisk litteracitet. I styrgruppen ingår även Ann-Marie Eriksson (Göteborgs universitet), Miguel Garcia-Yeste (Högskolan Dalarna), Andreas Nord (Uppsala universitet), Patricia Staaf (Malmö universitet) och Erika Sturk (Umeå universitet).

Undervisning

Jag undervisar på kurser i svenska och svenska som andraspråk, med särskilt fokus på litteracitet och akademiskt skrivande

Publikationer

Artiklar i tidskrifter

Eklund Heinonen, M. & Lennartson-Hokkanen, I. (2015). Scaffolding strategies : Enhancing L2 students' participation in discussions about academic texts. Journal of Academic Writing, vol. 5: 1, ss. 42-51.  

Böcker

Lennartson-Hokkanen, I. & Odin, R. (2017). Nya Språknyckeln C : för tidigare delen av sfi. Lund : Studentlitteratur

Lennartson-Hokkanen, I. & Odin, R. (2016). Nya Språknyckeln D : för senare delen av sfi. Lund : Studentlitteratur

Lennartson-Hokkanen, I. & Odin, R. (2006). Språknyckeln D : för senare delen av Sfi. Lund : Studentlitteratur

Axelsson, M. , Lennartson-Hokkanen, I. & Sellgren, M. (2002). Den röda tråden : utvärdering av Stockholms stads storstadssatsning - målområde språkutveckling och skolresultat. Spånga : Rinkeby språkforskningsinstitut

Doktorsavhandlingar

Lennartson-Hokkanen, I. (2016). Organisation, attityder, lärandepotential : Ett skrivpedagogiskt samarbete mellan en akademisk utbildning och en språkverkstad. Diss. Stockholm : Institutionen för svenska och flerspråkighet, Stockholms universitet, 2016

Kapitel i böcker, del av antologier

Lennartson-Hokkanen, I. , Carlsund, Å. & Gustafsson-Norberg, I. (2024). Kompletterande skrivundervisning för sjuksköterskestudenter – samarbete mellan skrivdidaktiker och omvårdnadslärare. I Skrivlyftet vid Mittuniversitetet – akademisk litteracitet i praktiken. Sundsvall : Mittuniversitetet. S. 210-221.  

Edlund, A. , Lennartson-Hokkanen, I. & Engström, A. (2024). Skrivdidaktiska verkstäder – lärarlag utforskar och utvecklar akademisk litteracitet. I Skrivlyftet vid Mittuniversitetet - akademisk litteracitet i praktiken. Sundsvall : Mittuniversitetet. S. 53-72.

Edlund, A. , Lennartson-Hokkanen, I. & Engström, A. (2024). Skrivlyftet vid Mittuniversitetet - teoretiska utgångspunkter. I Skrivlyftet vid Mittuniversitetet - akademisk litteracitet i praktiken. Sundsvall : Mittuniversitetet. S. 17-41.

Konferensbidrag

Lennartson-Hokkanen, I. , Sturk, E. & Eriksson, A. (2025). Pedagogy of Hope: Embedding Academic Literacy Instruction through Subject-Integrated Teaching  Academic literacy is essential for students’ success in higher education. Paper presented at the Nordic Educational Research Association(NERA), Helsingfors, Finland, 5-7 mars, 2025

Lennartson-Hokkanen, I. , Edlund, A. , Eriksson, A. & Sturk, E. (2024). Erövring av akademisk litteracitet: att förändra och stärka universitetslärares undervisningspraktiker. Paper presented at the ASLA-symposium (Swedish Association for Applied Linguistics), Falun, Sverige, 14-19 april, 2024

Lennartson-Hokkanen, I. & Gustafsson Norberg, I. (2023). Building subject teachers’ knowledge of academic literacies. Paper presented at the European Association for Academic Writing (EATAW), Winterthur, Switzerland, 5-7 July, 2023

Nord, A. , Lindberg, S. , Eriksson, A. , Grönvall Fransson, C. , Lennartson-Hokkanen, I. & Nelson, M. (2023). Språkhandledares gränsarbete : Dilemman i språkhandledning inom högre utbildning. I Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur : Åttonde nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning (NNMF8), Uppsala universitet, 24–25 november 2021. Uppsala : (Texter om svenska med didaktisk inriktning). S. 159--182.  

Eriksson, A. , Nord, A. , Nelson, M. , Lennartson-Hokkanen, I. & Grönvall Fransson, C. (2023). University writing centre professionals at work : Swedish language advisors’ textually mediated encounters with dilemmas in writing centre consultations. Paper presented at the Writing Research Across Borders (WRAB) VI, NTNU (Trondheim), 18–22 februari 2023

Nord, A. , Eriksson, A. , Grönvall Fransson, C. , Lennartson-Hokkanen, I. & Nelson, M. (2021). Språkhandledares gränsarbete : Upplevda dilemman i språkhandledningssamtal vid svenska lärosäten. Paper presented at the Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forskning (NNMF) 8, Uppsala universitet, 24–25 november 2021

Samlingsverk (redaktör)

Edlund, A. (ed.) , Engström, A. (ed.) , Lennartson-Hokkanen, I. (ed.) & Westman, M. (ed.) (2024). Skrivlyftet vid Mittuniversitetet - akademisk litteracitet i praktiken. Sundsvall : Mittuniversitetet  

Sidan uppdaterades 2025-02-27