Barn- och Ungdomsentrén i Västernorrland
Barn och Ungdomsentrén (BUE) i Västernorrland startade i februari 2022 och syftet är att möta barn och ungdomar i ett tidigt skede via digitala vårdmöten för att förebygga och motverka negativ...
Programmets mål är att bana väg för större satsningar med möjlighet att utveckla en stark forskningsmiljö, som med koppling till högkvalitativa utbildningar kan säkra kunskaps- och kompetensförsörjning, men också generera ny kunskap om hur vård och skola kan organiseras för framtidens välfärd.
Programmets syfte är att skapa en stark och hållbar samverkansmiljö för framtidens välfärd i vård och skola tillsammans med fem kommuner. Programmet, som går under titel Framtidens Välfärd: Vård och Skola, ska utgöra en bas i byggandet av en stark miljö inom omvårdnad och pedagogik med fokus på professionsutbildningarna (sjuksköterskor och lärare).
I programmet möts Mittuniversitetet och Härnösand, Nordanstig, Sundsvall, Timrå och Ånge kommuners verksamheter i en samverkansmiljö profilerad för forsknings- och utvecklingsarbete med relevans för framtidens vård och skola. Målsättningen är att utveckla en stark forskningsmiljö med koppling till högkvalitativa utbildningar, vilka kan säkra kunskaps- och kompetensförsörjning. Dessutom är målsättningen att kraftsamla och generera ny forskning och kunskap om hur vård och skola kan organiseras för framtidens välfärd.
Med utgångspunkt i kommunernas behov och omvärldsbevakning har följande tre områden definierats:
Inom programmets ram ska Mittuniversitetet tillsammans med kommunerna skapa lokala, regionala, nationella och internationella avtryck i forskning, utveckling och utbildning inom fyra år.
Från lärosätet ingår initialt Institutionen för hälsovetenskaper (HOV) och Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV). Vi som är verksamma i programmet är pedagoger, sjuksköterskor, rektorer, adjunkter, disputerade forskare och doktorander. Programmets forskning är praktiknära och har fokus på att skapa en stark och en hållbar samverkansmiljö för forskning och utveckling. Ytterligare ett mål i programmet är att bygga upp det gemensamma området, hälsa och lärande, vilket berör exempelvis elevhälsa, men även andra frågor inom de två professionsutbildningarna såsom ledarskap och kompetensutveckling.
UR-program av Lena Boström och Göran Bostedt.
Gymnasieskolan har under de senaste åren rapporterat om låg genomströmning, elever med ofullständiga betyg och elever med bristande motivation. Forskarna Lena Boström och Göran Bostedt går igenom viktiga resultat från forskningen.
Professor Lena Boström och Docent Göran Bostedt har, tillsammans med journaliststudenten Greta Olsson, startat en podcast om motivation till...
Barn och Ungdomsentrén (BUE) i Västernorrland startade i februari 2022 och syftet är att möta barn och ungdomar i ett tidigt skede via digitala vårdmöten för att förebygga och motverka negativ...
Detta är ett projekt i samverkan med Härnösands kommun och Technichus Science Center i enlighet med samverkansavtalet. Syftet är att öka kunskapen om särskilt begåvade elever, deras behov och...
Detta projekt syftar ytterst till ökad förståelse av elever, lärares, elevhälsoteams, rektorers och vårdnadshavares syn på betygens betydelse för elevers lärande och utveckling i mellanstadiet.
Denna forskning granskar hur kommuner säkerställer systematisk kvalitet i utbildningen från policy till klassrum. Fokus ligger på beskrivningen av kvalitetsledningsmodellen, stödjande processer för...
Barn och unga med intellektuella funktionsnedsättningar är en utsatt grupp och har inte samma förutsättningar till lärande som andra barn. Detta kan leda till fysisk, psykisk, social ohälsa,...
Projektet ska identifiera, beskriva, testa och utvärdera hur kommunal hälso- och sjukvård kan bli en attraktiv och lärande arbetsplats som i likhet med certifierade magnetsjukhus ger goda...
Politiska partiers skolbesök är potentiellt ett viktigt inslag i skolans demokratiska uppdrag. Det finns dock stora skillnader mellan förekomsten av sådana besök mellan olika skolor och det saknas...
Vi ska studera skolors elevhälsoteams förutsättningar att arbeta med elever i behov av särskilt stöd. Studien fokuserar på skolornas förutsättningar att utveckla sitt arbete med utgångspunkt i...
Projektet är ett samarbete mellan MIUN och förskolor i Timrå kommun inom ramen för Samverkansavtalet och programmet Framtidens välfärd: Vård och Skola
Detta projekt kommer att fokusera på om och huruvida mental träning kan ge elever användbara ”verktyg” i livet och i studierna.
Projektet fokuserar på hur undervisningen i fritidshem kan utvecklas och tillgängliga lärmiljöer kan skapas så att elevers likvärdighet i undervisningen främjas. Det genomförs i fyra fritidshem gen...
Projektets huvudsakliga mål är att skapa förutsättningar för gränsövergripande samverkan för en starkare gränsregion mellan kommuner, lärare, lärosäten och lärarstudenter för att vända trenden...
Syftet är att utvärdera hur teamsamverkan i samband med hemgång från sjukhusvård kan påverka personen och dess närståendes upplevelse av trygghet, kontinuitet, lättillgänglighet, delaktighet, tillt...
210701—250630
Sidan uppdaterades 2025-09-30