Barn- och Ungdomsentrén i Västernorrland
Barn och Ungdomsentrén (BUE) i Västernorrland startade i februari 2022 och syftet är att möta barn och ungdomar i ett tidigt skede via digitala vårdmöten för att förebygga och motverka negativ...
Omvårdnad innebär att hjälpa och stödja en person och dennes närstående i det dagliga livet med hälsan i fokus. Det är ett självständigt kunskapsområde där sjuksköterskan är ansvarig. Arbete med hälsa innebär såväl att förebygga och förbättra hälsa, som att återställa och bevara den.
Omvårdnadsvetenskapens centrala begrepp är människa, hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar. Det vetenskapliga ämnet omvårdnad syftar till att göra vården bättre, säkrare och jämlik för såväl enskilda patienter och grupper av patienter som för deras närstående.
Genom internationellt forskningssamarbete inom omvårdnad bidrar ämnet till kunskapsuppbyggnad kring faktorer som bidrar till en positiv global hälsoutveckling. Omvårdnadsforskning spelar en betydande roll i att ta fram kunskaper om den allra bästa vården för alla personer oberoende av etnicitet, klass, ålder, kön och religion. I en globaliserad värld möter sjuksköterskor allt oftare personer med annan etnicitet och kulturell bakgrund som är i behov av vård och omvårdnad, vilket också leder till ett ökat behov av forskningsbaserad kunskap. Vår forskning vill särskilt bidra till kunskapsutveckling inom området omvårdnad och hälsa i glesbygdskontext, då det är här vi har lokalisering och utgångspunkt.
Samtliga projekt som finansieras av institutionen för hälsovetenskaper, ämnet omvårdnad ska ha tydlig relevans och koppling till Omvårdnad och hälsa i glesbygdskontext, vara relevanta för utbildning i omvårdnadsämnet och koppla till Mittuniversitetets övergripande strategi. Forskningsprojekt som planeras att bedrivas i omvårdnad ska presenteras och diskuteras vid forskarkollegiet innan projektstart. Projekten ska ingå i strategins huvudsakliga inriktningar som är:
Forskningen inom ämnet Omvårdnad sker på institutionen för hälsovetenskaper (HOV)
Barn och Ungdomsentrén (BUE) i Västernorrland startade i februari 2022 och syftet är att möta barn och ungdomar i ett tidigt skede via digitala vårdmöten för att förebygga och motverka negativ...
Barn och unga med intellektuella funktionsnedsättningar är en utsatt grupp och har inte samma förutsättningar till lärande som andra barn. Detta kan leda till fysisk, psykisk, social ohälsa,...
Projektet ska identifiera, beskriva, testa och utvärdera hur kommunal hälso- och sjukvård kan bli en attraktiv och lärande arbetsplats som i likhet med certifierade magnetsjukhus ger goda...
Projektet är baserat på ett personcentrerat livsstilsprogram i grupp för personer med psykisk ohälsa med grundkomponenterna interpersonella relationer, hälsoutbildning och kognitivt stöd till...
Programmets mål är att bana väg för större satsningar med möjlighet att utveckla en stark forskningsmiljö, som med koppling till högkvalitativa utbildningar kan säkra kunskaps- och kompetensförsörj...
Hur agerar hemtjänstens medarbetare när de möter äldre brukare som bedöms ha hög alkoholkonsumtion? Kommuner och Mittuniversitetet skapar en forskningsbaserad, effektiv och vägledande arbetsmodell...
Sociala tjänstehundar som resurs i kommunal verksamhet, hur fungerar det?
Livsstilsprogrammet som används i detta projekt baseras bland annat på resultaten från två avhandlingar. Detta har gett ett personcentrerat livsstilsprogram i grupp för personer med psykisk ohälsa...
Extremväder och andra klimatrelaterade händelser utgör stora risker som påverkar människors hälsa och belastar hälso- och sjukvården. När effekterna av den globala uppvärmningen ökar kommer hälso-...
Syftet är att utvärdera hur teamsamverkan i samband med hemgång från sjukhusvård kan påverka personen och dess närståendes upplevelse av trygghet, kontinuitet, lättillgänglighet, delaktighet, tillt...
Det övergripande syftet för projektet är att med magnetmodellen som utgångspunkt utveckla metoder och arbetssätt för att öka ledarnas förmågor att skapa en hållbar kvalitetskultur inom särskilda...
Projektets övergripande syfte är att erhålla en fördjupad kunskap om vårdpersonalens upplevelse av att möta personer med anorexia nervosa eller anorexiliknande tillstånd.
Sidan uppdaterades 2025-03-27